Vrouw met een glas melk en haar hand op haar onderbuik
Vrouw met een glas melk en haar hand op haar onderbuik
Vrouw met een glas melk en haar hand op haar onderbuik

Zuivel bij lactose-intolerantie

Zuivel en lactose-intolerantie

Als je darmen reageren op melkproducten vanwege lactose-intolerantie, is het niet altijd nodig alle zuivel uit je voeding te schrappen. Met wat tips krijg jij toch voldoende van al het goede uit zuivel binnen.

Lactose-intolerantie

Als je lactose-intolerantie hebt, ben je overgevoelig voor lactose (melksuiker) in melk en melkproducten. Je lichaam maakt dan te weinig van het enzym lactase aan. Dat enzym heb je nodig om de lactose te verteren. Lactase wordt normaal gesproken aangemaakt in je dunne darm. Het breekt lactose uit de melk af voordat het in de dikke darm terecht komt. Als je weinig lactase aanmaakt, is niet alle lactose afgebroken vóór de dikke darm. Er komt dan toch een kleine hoeveelheid lactose in je dikke darm terecht. Bacteriën in de dikke darm gaan de melksuiker dan afbreken.

Hierdoor kunnen er gassen ontstaan, waardoor je last kunt krijgen van een opgeblazen gevoel, winderigheid en darmkrampen. Ook kan er sprake zijn van misselijkheid en diarree. Een diëtist of arts kan de diagnose lactose-intolerantie stellen.

Op de site van het Voedingscentrum lees je meer over lactose-intolerantie.

Lees meer

Zuivel producten

Zuivel bij lactose-intolerantie

Hoeveel melkproducten je nog kunt verdragen als je lactose-intolerantie hebt, varieert van persoon tot persoon. Kwestie van uitproberen dus! Meestal is 100% lactosevrij helemaal niet nodig. Veel mensen met lactose-intolerantie kunnen nog 1 tot 2 bekers melk per dag drinken. Zeker als die melkproducten bij een maaltijd worden genomen en verdeeld over de dag. Lactose komt dan namelijk wat geleidelijker in de darmen terecht. Ook zure producten zoals yoghurt, kwark en karnemelk zijn vaak geen probleem. In deze producten is de lactose namelijk al voor een deel afgebroken. De melkzuurbacteriën in de zure melkproducten zorgen daarvoor.

Een schaaltje yoghurt na de avondmaaltijd is voor veel mensen met lactose-intolerantie dus meestal geen probleem. Ook harde kaas, zoals Goudse kaas, bevat nauwelijks lactose. Hier hebben, net als bij kwark, yoghurt en karnemelk, bacteriën voor gezorgd. Melkzuurbacteriën breken tijdens het rijpen van de kaas lactose af. Daarnaast bevatten andere harde kazen als boerenkaas, Friese Nagelkaas, Edammer, geitenkaas, schapenkaas, Parmezaanse kaas, Emmentaler, Pecorino en Gruyère nauwelijks lactose.

Lactosevrije zuivel

Merk jij dat gewone zuivel toch klachten geeft? Ook als je de producten verdeelt over de dag, bij maaltijden gebruikt en vooral de zure varianten kiest? Dan is het goed te weten dat er ook lactosevrije zuivelproducten te koop zijn. Je vindt ze in het zuivelschap, naast de gewone karnemelk, yoghurt, kwark en melk.

Niet zomaar schrappen

Zuivel levert je belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, calcium, vitamine B2 en B12. Het is daarom verstandig om zuivel niet zomaar uit je voeding weg te halen. Als je zonder klachten 1 glas karnemelk kunt drinken en een schaaltje kwark na een maaltijd ook goed valt, blijf dat dan vooral doen. Daarnaast is het verstandig kaas te eten, omdat dit ook al het goede van zuivel bevat.

Lactase via een supplement

Als je zelfs bij kleine beetjes zuivel al klachten hebt, zijn tabletjes/capsules met lactase een uitkomst. Deze supplementen bevatten het enzym lactase. Dat is het enzym dat jouw darmen minder aanmaken, maar die je wel nodig hebt om lactose af te breken. Als je een tabletje inneemt vlak voor of tijdens een gerecht waarin lactose zit, zorgt de lactase uit het supplement voor de afbraak van lactose. Zo komt er geen lactose in je dikke darm en kun je zonder klachten toch genieten van zuivel.

© 2021 Zuivel online

Bestelling gegevens

Kunnen wij helpen?