Zwangere vrouw drinkt glas melk
Zwangere vrouw drinkt glas melk
Zwangere vrouw drinkt glas melk

Voedingsadvies zwangere vrouwen en bij borstvoeding

Melk voor jou én je baby

Nu je zwanger bent of borstvoeding geeft, heeft je lichaam veel behoefte aan energie en voedingsstoffen. Gezonde voeding is niet alleen belangrijk voor jou, maar ook voor je kleintje.

In 9 maanden tijd groeien een piepkleine eicel en een nog kleinere zaadcel uit tot een minimensje. Alle bouwstoffen voor dat mensje in wording worden door  jouw lichaam geleverd. Ook jouw eigen lichaam groeit. Niet alleen je buik wordt boller, ook je borsten groeien en je maakt meer bloed aan. Je kunt je voorstellen dat voor dit alles veel energie en voedingsstoffen nodig zijn. Zo zijn vitamine B12 en calcium nu heel belangrijk voor de aanmaak van

nieuwe cellen, weefsels en bloed. Een gezonde voeding levert de voedingsstoffen die jij en de baby in je buik nodig hebben. Eten volgens de Schijf van Vijf is nu nog belangrijker. Dat advies van het Voedingscentrum geldt ook voor als je borstvoeding geeft. In de Schijf van Vijf staan halfvolle en magere melk, yoghurt en kwark en 20+ en 30+ kaas. Deze zuivelproducten leveren veel  voedingsstoffen, zoals eiwit, calcium, vitamine B2 en vitamine B12.

Alleen kaas gemaakt van rauwe melk (‘au lait cru’) kun je nu beter niet nemen. Je leest er verderop meer over.

Geef je borstvoeding?

Dan kan je lichaam wel wat extra’s gebruiken. Want voor het aanmaken van de moedermelk heeft je lijf meer energie, vocht en voedingsstoffen nodig dan normaal. Natuurlijk haal je dat het liefst uit gezonde voeding. De Schijf van Vijf biedt je ook nu de beste basis. Zuivelproducten leveren volop gezonde voedingsstoffen. Denk aan eiwit, calcium en B vitamines die erin zitten. Zuivel is dan ook een perfect basisproduct. En als je bevallen bent, mag je ook weer rauwmelkse kaas eten, en andere producten die je afgelopen maanden beter kon laten staan.

De aanbeveling voor zuivel voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven

Voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, is het advies van het Voedingscentrum om elke dag 2 tot 3 porties halfvolle of magere melk, yoghurt of kwark (300-450 ml) te nemen en 2 plakken (40 gram) 20+ of 30+ kaas. Hiermee krijg je elke dag al ruim de helft binnen van wat je nodig hebt aan eiwit, calcium, vitamine B2 en vitamine B12 .

Kaas
Voedingswaarde melk

% van de behoefte

Aanbeveling is daarom voor zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven elke dag 2-3 porties melk(producten) en 2 plakken kaas.

*berekend aan de hand van de aanbevolen hoeveelheden voor zwangere vrouwen.

Voedingswaarde kaas

% van de behoefte

Aanbeveling is daarom voor zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven elke dag 2-3 porties melk(producten) en 2 plakken kaas.

*berekend aan de hand van de aanbevolen hoeveelheden voor zwangere vrouwen

eiwit 8%
eiwit 7%
calcium 19%
calcium 17%
vitamine B2 18%
vitamine B2 4%
vitamine B12 13%
vitamine B12 13%
1 portie melk(product) 1 plak kaas

Rauwmelkse kaas

Als je zwanger bent, kun je beter geen rauwmelkse kaas eten. De meeste kazen zijn gemaakt van gepasteuriseerde (verhitte) melk. Maar sommige (meestal buitenlandse) kazen worden gemaakt van rauwe melk die  niet is gepasteuriseerd. Je herkent deze kazen aan ‘au lait cru’ of ‘gemaakt van rauwe melk’ op het etiket. Roquefort, reblochon, boerenbrie, boerencamembert zijn voorbeelden van rauwmelkse kaas. Maar ook Goudse boerenkaas is gemaakt van rauwe melk. Rauwmelkse kaas kan besmet zijn met de Listeriabacterie. Deze kazen kun je nu beter niet eten. Kijk dus naar het etiket. Koop je onverpakte kaas, vraag het dan na bij je kaasspecialist. Je kunt rauwmelkse kazen wel eten als ze goed verhit zijn. Een boerenbrie in een ovenschotel, reblochon in je pizza of quiche of Goudse boerenkaas in een kaassaus kun je gerust eten.

Als je geen kaas lust

Niet iedere Nederlander is een echte kaaskop. Sommige mensen lusten geen kaas. Voor hen is het goed te weten dat de voedingsstoffen in kaas ook in andere zuivelproducten zitten, zoals in melk, yoghurt of kwark. Dus neem een extra schaaltje yoghurt of een extra latte of glas melk. En misschien vind je de zachtere soorten kaas, zoals mozzarella, roomkaas of een heel jonge graskaas wél lekker. Of gesmolten kaas, in warme gerechten. Denk aan  mozzarella op je lievelingspizza of een tosti. Mmmm, smullen!

Als je geen melk lust

Misschien is melk niet aan jou besteed, maar lust je wel  yoghurt, kwark of kaas. Daarmee krijg je de  voedingsstoffen die in melk zitten ook binnen. Je kunt melk natuurlijk ook verwerken in gerechten, zoals aardappelpuree, pannenkoeken, café latte of… een lekkere frisse smoothie. Die laatste maak je door 200 gram zacht fruit te pureren met een blender of  staafmixer en er 100 ml melk doorheen te mixen.

Lust of verdraag je geen melk? Sojadrank met toegevoegd vitamine B12 en calcium is dan volgens het Voedingscentrum een geschikt alternatief. Andere plantaardige drankjes bevatten onvoldoende voedingsmiddelen en zijn daardoor ongeschikt als alternatief.

Recept: Kaaskoekjes in een handomdraai

Leuk als garnering bij soep of salade!

Verwarm de oven voor op 175 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. Maak van 150 g geraspte Parmezaanse kaas kleine hoopjes op de bakplaat, van ongeveer 1 eetlepel. Bak de koekjes ongeveer 10 minuten. Laat afkoelen en haal ze dan voorzichtig van de bakplaat.

Andere voedingsadviezen

Op zoek naar ander voedingsadvies? Bekijk hier meer voedingsadviezen voor specifieke groepen!

Overzicht
© 2021 Zuivel online

Bestelling gegevens

Kunnen wij helpen?