Zwangere vrouw drinkt glas melk
Zwangere vrouw drinkt glas melk
Zwangere vrouw drinkt glas melk

Voedingsadvies zwangere vrouwen en bij borstvoeding

Melk voor jou én je baby

Nu je zwanger bent of borstvoeding geeft, heeft je lichaam net wat meer energie en voedingsstoffen nodig dan voor je zwangerschap. Gezonde voeding is nu niet alleen belangrijk voor jezelf, ook voor je kleintje.

In 9 maanden tijd groeien een piepkleine eicel en een nog kleinere zaadcel uit tot een minimens. Daarvoor zijn onder andere bouwstoffen nodig, die jouw lichaam aan het mensje in wording levert. En ook jouw eigen lichaam groeit volop. Niet alleen je buik die steeds boller wordt, ook je borsten groeien bijvoorbeeld en je maakt meer bloed aan. Je kunt je vast voorstellen dat voor dit alles energie en voedingsstoffen nodig zijn. Zo zijn vitamine B12 en calcium belangrijk voor de aanmaak van

cellen, weefsels en bloed. Een gezonde voeding levert de voedingsstoffen die jij en de baby in je buik nodig hebben. Het Voedingscentrum rekent zuivel tot de basisvoedingsmiddelen die je tijdens de zwangerschap nodig hebt. Niet voor niets, want zuivel levert veel voedingsstoffen, zoals eiwit, calcium, vitamine B2 en vitamine B12. Alleen rauwmelkse producten kun je nu beter niet nemen. Je leest er verderop meer over.

Geef je borstvoeding?

Dan kan jouw lichaam wel wat extra’s gebruiken. Want voor het aanmaken van de moedermelk heeft je lichaam meer energie, vocht en voedingsstoffen nodig dan normaal. Natuurlijk haal je dat het liefst uit gezonde basisvoeding. Zuivelproducten leveren volop gezonde voedingsstoffen. Denk aan eiwit, calcium en B vitamines die erin zitten. Zuivel is dan ook een perfect basisproduct. En hoera, ook rauwmelkse kaas mag weer als je bevallen bent!

De aanbeveling voor zuivel voor zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven

Voor zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven geldt een aanbeveling van elke dag 2-3 porties melk(producten) (300-450 ml) en 2 plakken (40 gram) kaas. Als je deze hoeveelheden gebruikt, krijg je elke dag al ruim de helft binnen van wat je nodig hebt aan eiwit, calcium, vitamine B2 en vitamine B12 (zie hierboven).

Kaas
Voedingswaarde melk

% van de behoefte

Aanbeveling is daarom voor zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven elke dag 2-3 porties melk(producten) en 2 plakken kaas.

*berekend aan de hand van de aanbevolen hoeveelheden voor zwangere vrouwen.

Voedingswaarde kaas

% van de behoefte

Aanbeveling is daarom voor zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven elke dag 2-3 porties melk(producten) en 2 plakken kaas.

*berekend aan de hand van de aanbevolen hoeveelheden voor zwangere vrouwen

eiwit 8%
eiwit 7%
calcium 19%
calcium 17%
vitamine B2 18%
vitamine B2 4%
vitamine B12 13%
vitamine B12 13%
1 portie melk(product) 1 plak kaas

Rauwmelkse kaas

Als je zwanger bent, kun je beter geen kazen eten die gemaakt zijn van rauwe melk. Roquefort, reblochon, boerenbrie, boerencamembert en Goudse boerenkaas zijn voorbeelden van deze rauwmelkse kazen. Ze kunnen besmet zijn met de Listeriabacterie. Je herkent deze kazen aan ‘au lait cru’ op de verpakking. Koop je onverpakte kaas, vraag het dan even na bij je kaasspecialist. Je kunt deze kazen wel gewoon eten als ze goed verhit zijn. Een boerenbrie in een ovenschotel, reblochon over je pizza of Goudse boerenkaas in een kaassaus over de bloemkool mogen dus gewoon!

Als je geen kaas lust

Niet iedere Nederlander is een echte kaaskop. Eet jij het liever niet? Geen probleem. De voedingsstoffen uit kaas zitten ook in andere zuivelproducten, zoals melk, yoghurt of kwark. Dus drink een extra latte, neem een extra schaaltje yoghurt of gewoon een glas melk. Heb je al eens de zachtere soorten kaas geprobeerd, zoals mozzarella, roomkaas of een heel jonge graskaas? Misschien vind je die wel lekker. Of probeer gesmolten kaas eens in warme gerechten. Een uiensoep met gesmolten kaas bijvoorbeeld, mozzarella over je lievelingspizza, een quiche met geraspte kaas of een tosti.

Als je geen melk lust

Misschien is melk niet aan jou besteed, maar lust je wel graag yoghurt, kwark of kaas. Geen probleem, want daarmee krijg je ook de belangrijke voedingsstoffen uit melk/zuivel binnen. Je kunt melk verwerken in gerechten. Melk door de aardappelpuree, in pannenkoeken of wentelteefjes, in een romige saus over de pasta, in een smoothie of milkshake, cappuccino of koffie verkeerd. Je maakt al een lekkere frisse smoothie door 200 gram zacht fruit te pureren in een blender of met de staafmixer en er 100 ml melk doorheen te mixen.

Recept: Kaaskoekjes

Ideaal als garnering bij soep of salade!

Verwarm de oven voor op 175 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. Maak van 150 g geraspte Parmezaanse kaas kleine hoopjes op de bakplaat, van ongeveer 1 eetlepel. Bak de koekjes ongeveer 10 minuten. Laat afkoelen en haal ze dan voorzichtig van de bakplaat.

Andere voedingsadviezen

Op zoek naar ander voedingsadvies? Bekijk hier alle andere voedingsadviezen!

Overzicht
© 2021 Zuivel online

Bestelling gegevens

Kunnen wij helpen?