Meisje dat melk drinkt uit een glas
Meisje dat melk drinkt uit een glas
Meisje dat melk drinkt uit een glas

Voedingsadvies
voor peuters

Hoeveel zuivel heeft een peuter nodig?

Peuters groeien hard en ontwikkelen zich razendsnel. Ze hebben veel voedingsstoffen en energie nodig voor de opbouw van gezonde botten, de weerstand en het zenuwstelsel. Zuivel levert je peuter op een gemakkelijke manier de voedingsstoffen die nodig zijn, zoals calcium, eiwit, vitamine B2 en B12.

De peuterpuberteit

Als er iets peuters kenmerkt dan is het wel de ontwikkeling van de eigen ik. Ze ontdekken dat ze ook “nee” kunnen zeggen. Heel vaak is dat nee tegen eten. Juist nu ze goed eten zo nodig hebben. Want peuters zijn actief, ontwikkelen zich heel snel en groeien hard. Bied daarom vooral gezonde producten aan waarin veel voedingsstoffen zoals eiwit, vitamines en mineralen zitten. Als je zorgt voor een goede basis, dan hoef je je minder zorgen te maken of je peuter wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Zuivel hoort bij zo’n gezonde basis.

Welke zuivelproducten geef je een peuter?

Gewoon een bekertje melk of een schaaltje yoghurt is prima. Maar je kunt ook pap geven, of melk of yoghurt met ontbijtgranen. Kies het liefst zoveel mogelijk voor producten zonder toegevoegd suiker om je kind niet aan een zoete smaak te laten wennen.

Naar zuivelproducten

De aanbeveling voor zuivel voor kinderen van 2 tot 4 jaar

Is je kleintje tussen de 2 en 4 jaar oud dan is de aanbeveling 2 porties melkproducten van 150 ml, kaas is nog niet nodig. Met deze aanbeveling krijgt je kind al ruim de helft binnen van wat het aan calcium en vitamine B2 nodig heeft. Bovendien is de eiwit- en de vitamine B12-behoefte al voor een groot deel gedekt.

Glas melk
Voedingswaarde peuter

% van de behoefte

Dit levert 1 portie melk(producten) (150 ml) gemiddeld. Aanbeveling is daarom 2 porties melkproducten van 150 ml, kaas is nog niet nodig.


*berekend aan de hand van de gemiddelde aanbevolen hoeveelheden voor jongens en meisjes van 2-3 jaar.

eiwit 38%
calcium 27%
vitamine B2 36%
vitamine B12 33%

Als je peuter geen melk lust

“Lust-ik-niet” is een gevleugelde uitspraak van peuters. Grote kans dat ook jouw peuter dat zegt. Goed te weten: kinderen moeten smaken leren waarderen. Iets nieuws eten vinden ze vaak lastig, want niet alleen smaak, ook temperatuur en structuur kunnen bijvoorbeeld heel anders zijn en dat is wennen! Dus heeft je kind nog nooit yoghurt of kwark geproefd? Verwacht niet dat er meteen een heel schaaltje van naar binnengaat. Over het algemeen kost het tot 10 keer proeven voor een kind een smaak weet te waarderen.

Is melk of zuivel ook daarna écht niet favoriet? Probeer dan eens iets van de andere zuivelproducten uit het zuivelschap. Of verwerk de zuivel bijvoorbeeld in pap, serveer met ontbijtgranen, in pannenkoeken of als een zelfgemaakte milkshake met vers fruit. Ook kun je een zachte kaassoort proberen. Een plakje kaas (20 gram) levert namelijk ongeveer dezelfde voedingsstoffen als een glas melk.

Peuterpannenkoekjes van kwark

Maak een beslag van 1 ei, 3 lepels kwark, 3 lepels havermout en ½ geprakte banaan. Bak hier 3 kleine pannenkoekjes van.

Eet smakelijk!

Andere voedings adviezen

Is je kind ouder of jonger? Op andere leeftijden gelden andere aanbevelingen.

Overzicht
© 2021 Zuivel online

Bestelling gegevens

Kunnen wij helpen?