Weegschaal met meetlint
Weegschaal met meetlint
Weegschaal

Zuivel bij overgewicht

Zuivel bij overgewicht

Zuivel levert je veel verschillende voedingsstoffen. Als je te zwaar bent en wilt afvallen, heb je die voedingsstoffen ook/gewoon nodig. Maar bij afvallen eet je anders dan normaal, je moet de goede voedingsstoffen dus uit een beperkt aantal producten halen. Dan is zuivel een goede keuze omdat het veel voedingsstoffen levert in een kleine hoeveelheid calorieën.

Als je overgewicht hebt

Of je nu maar een paar kilo te zwaar bent, of tientallen kilo’s, als je iets aan je overgewicht wilt gaan doen, aan de slag gaan met je leefstijl is altijd een goed idee. En gezond eten is daar een belangrijk onderdeel van. Er zijn vele programma’s, diëten, boeken en deskundigen die je kunnen helpen met afvallen. Vraag je huisarts er eens naar. Je huisarts kan je doorverwijzen. Je kunt je dan richten op meer bewegen, verminderen van stress, beter slapen en/of gezonder eten.

Het meest effectief is waarschijnlijk een combinatie van deze dingen. Dat noemen we een aanpak van de leefstijl. Door je leefstijl op alle fronten blijvend te veranderen, heb je ook op de langere termijn meer kans dat je gewicht goed blijft. Als je met je leefstijl aan de slag gaat, is het altijd belangrijk gezond te eten. Diëtisten, gewichtsconsulenten en leefstijlcoaches kunnen je begeleiden in het goed omgaan met je eetmomenten en het kiezen van de juiste producten.

Zuivel bij overgewicht

Zuivel is belangrijk in een gezonde voeding. In zuivel zitten namelijk veel verschillende voedingsstoffen zoals eiwitten, B vitamines en calcium. Een glas halfvolle melk (150 ml) levert je ongeveer 65 kcal, een glas frisdrank (150 ml) bevat 60 kcal. Niet zoveel verschil dus. Maar die calorieën in de melk gaan dus wel gepaard met goede voedingstoffen, in de frisdrank zit vooral suiker en eigenlijk niets gezonds. Zuivel zonder toegevoegde suiker heeft uiteraard de voorkeur. Kies dus voor gewone melk in plaats van chocolademelk, voor gewone yoghurt in plaats van drinkyoghurt of vruchtenyoghurt. Voeg liever zelf vers ruit toe.

Zuivel producten

Vol of mager?

Magere zuivel zoals, magere melk , magere yoghurt en 20+ kaas bevatten minder vet en ook minder calorieën dan volvette kaas en volle melkproducten. Magere zuivel is dus een prima keuze. Toch is er iets voor te zeggen om – ook als je wilt afvallen – voor de volle zuivel te kiezen. Vet zorgt er namelijk voor dat je langer een vol gevoel houdt. Na een kom volle yoghurt als ontbijt heb je daardoor minder snel honger dan na een kom magere yoghurt. Je hebt dan minder snel trek tussendoor en dat helpt je dus om minder te eten en minder tussendoor te snoepen en te snacken.

© 2021 Zuivel online

Bestelling gegevens

Kunnen wij helpen?