Vrouw met glas melk in haar hand
Vrouw met glas in haar hand
Vrouw met glas in haar hand

Voedingsadvies
voor
volwassenen

Zuivel past in een gezonde voeding voor volwassenen

Ook voor jou als volwassene is het goed om elke dag zuivel te gebruiken. Zuivel levert je namelijk op een gemakkelijke en lekkere manier belangrijke voedingstoffen die je lichaam nodig heeft.

Boost je voeding met zuivel

Met zuivel geef je je voeding een boost. Waarom? Omdat zuivel veel voedingsstoffen levert, tegenover relatief weinig calorieën. Zuivel bevat veel eiwit, calcium en vitaminen, zoals B2 en B12. Dat zijn belangrijke voedingsstoffen voor je gezondheid en je krijgt ze met zuivelproducten op een gemakkelijke manier binnen. Zuivel is ook een vast onderdeel van de Nederlandse eetcultuur. Logisch dat het Voedingscentrum zuivel tot de basisvoedingsmiddelen rekent. Daarom staan halfvolle en magere melk en melkproducten, zoals yoghurt en kwark, in de Schijf van Vijf. Dat geldt ook voor 20+ en 30+ kaas.

De aanbeveling voor zuivel voor volwassenen

Voor volwassenen van 19 tot 50 jaar is de aanbeveling van het Voedingscentrum om elke dag 2-3 porties halfvolle en magere melk(producten) (300-450 ml) te nemen en 2 plakken 20+ of 30+ kaas (40 gram). Als je deze hoeveelheden aanhoudt, krijg je elke dag al ruim de helft binnen van wat je nodig hebt aan eiwit, calcium, vitamine B2 en vitamine B12.

Glas melk Kaas
Voedingswaarde melk

% van de behoefte

Aanbeveling is daarom elke dag 2-3 porties melk(producten) en 2 plakken kaas.

 

*berekend aan de hand van de gemiddelde aanbevolen hoeveelheden voor mannen en vrouwen van 19-50 jaar.

Voedingswaarde kaas

% van de behoefte

Aanbeveling is daarom elke dag 2-3 porties melk(producten) en 2 plakken kaas.

 

* berekend aan de hand van de gemiddelde aanbevolen hoeveelheden voor mannen en vrouwen van 19-50 jaar.

eiwit 10%
eiwit 9%
calcium 20%
calcium 17%
vitamine B2 16%
vitamine B2 4%
vitamine B12 15%
vitamine B12 15%
1 portie melk(product) 1 plak kaas

Zuivel: gemakkelijk en vol smaak

Een schaaltje yoghurt met fruit en wat granola, een lekkere café latte met opgeschuimde melk, geraspte kaas over de pasta, een tosti met kaas of een schaaltje vla als toetje? Iedereen geniet op zijn of haar manier van zuivel. Het goede nieuws is dat je lichaam met elk van deze zuivelproducten voedingsstoffen binnenkrijgt. Kies zoveel mogelijk voor de pure basiszuivel, dus zonder toevoegingen zoals suiker en zoetstoffen.

Of je kiest voor magere, halfvolle of volle zuivel is vooral een kwestie van wat je lekker vindt. Het verschil tussen magere, halfvolle en volle soorten is het vetgehalte. Voor wie minder vetten wil gebruiken, zijn de magere soorten een betere keuze. In de Schijf van Vijf staan alleen halfvolle en magere zuivelproducten. Dat komt tegemoet aan de richtlijn om niet te veel verzadigd vet binnen te krijgen. Een belangrijk voordeel van volle zuivel voor veel mensen is dat het langer een gevuld gevoel in de maag geeft. Dan krijg je minder snel trek.

Als je geen melk lust

… dan vind je yoghurt of kwark misschien wel lekker. Of kaas. Het maakt voor de inname van voedingstoffen niet zoveel uit welke zuivel je neemt. Misschien vind je melk wel lekker als het in een drankje is verwerkt, zoals een latte machiato, milkshake of smoothie. Zo’n lekkere frisse smoothie maak je makkelijk en snel! Pureer 200 gram zacht fruit met een staafmixer of blender en mix er 100 ml melk doorheen. Als je echt geen melk lust of verdraagt, is sojadrank met toegevoegd vitamine B12 en calcium volgens het Voedingscentrum een geschikt alternatief. Andere plantaardige drankjes bevatten onvoldoende voedingsmiddelen en zijn ongeschikt.

Geen kaaskop

Lust je geen kaas? De voedingsstoffen uit kaas zitten ook in andere zuivel. Dus neem een extra latte,  schaaltje yoghurt of glas melk om aan de aanbevelingen te komen. En heb je de zachtere soorten kaas wel eens geprobeerd? Zoals mozzarella, roomkaas of een heel jonge graskaas? Kaas in een gerecht verwerken, kan ook: een broccoliquiche afgetopt met brie, feta door een couscoussalade of een laag mozzarella in de lasagne. Smullen!

Andere voedingsadviezen

Voor 50-plussers zijn de voedingsadviezen net iets anders dan voor andere volwassenen. En als je zwanger bent of borstvoeding geeft ook.

Overzicht
© 2021 Zuivel online

Bestelling gegevens

Kunnen wij helpen?