Vrouw met glas melk in haar hand
Vrouw met glas in haar hand
Vrouw met glas in haar hand

Voedingsadvies
voor een
volwassene

Zuivel hoort in een gezonde voeding voor volwassenen

Ook voor jou als volwassene is het goed elke dag zuivel te gebruiken. Zuivel levert je namelijk op een gemakkelijke en lekkere manier belangrijke voedingstoffen.

Boost je voeding met zuivel

Met zuivel geef je je voeding een boost. Waarom? Omdat zuivel heel veel voedingsstoffen levert, tegenover relatief weinig calorieën. Zuivel bevat vooral veel eiwit, calcium, vitamine B2 en vitamine B12. Dat zijn belangrijke voedingsstoffen voor je gezondheid en je krijgt ze op een gemakkelijke manier via zuivel binnen. Natuurlijk zijn er ook andere voedingsmiddelen die deze voedingsstoffen leveren, maar via zuivel gaat het net wat gemakkelijker. Omdat zuivel er veel van levert. Zo heb je gemiddeld met een glas melk of een schaaltje yoghurt al een vijfde deel binnen van wat je dagelijks aan calcium nodig hebt en een kwart van wat je aan vitamine B12 nodig hebt. Dat tikt dus lekker aan. Logisch dat het Voedingscentrum zuivel tot de basisvoedingsmiddelen in de Schijf van Vijf rekent.

De aanbeveling voor zuivel voor volwassenen

Voor volwassenen van 19 tot 50 jaar geldt een aanbeveling van elke dag 2-3 porties melk(producten) (300-450 ml) en 2 plakken (40 gram) kaas.
Als je deze hoeveelheden gebruikt, krijg je elke dag al ruim de helft binnen van wat je nodig hebt aan eiwit, calcium, vitamine B2 en vitamine B12. (zie tabel)

Glas melk Kaas
Voedingswaarde melk

% van de behoefte

Aanbeveling is daarom elke dag 2-3 porties melk(producten) en 2 plakken kaas.

 

*berekend aan de hand van de gemiddelde aanbevolen hoeveelheden voor mannen en vrouwen van 19-50 jaar.

Voedingswaarde kaas

% van de behoefte

Aanbeveling is daarom elke dag 2-3 porties melk(producten) en 2 plakken kaas.

 

* berekend aan de hand van de gemiddelde aanbevolen hoeveelheden voor mannen en vrouwen van 19-50 jaar.

eiwit 10%
eiwit 9%
calcium 20%
calcium 17%
vitamine B2 16%
vitamine B2 4%
vitamine B12 15%
vitamine B12 15%
1 portie melk(product) 1 plak kaas

Zuivel: gemakkelijk en vol smaak

Een schaaltje yoghurt met fruit en wat granola, een lekkere latte met opgeschuimde melk, geraspte kaas over de pasta, een tosti met kaas, of een schaaltje vla als toetje? Hoe geniet jij het liefst van zuivel? Het goede nieuws: elk zuivelproduct levert je goede voedingsstoffen. Het maakt dus eigenlijk niet zo heel veel uit welke zuivel je kies: melk, yoghurt, kwark, karnemelk of kaas. Kies daarbij liefst voor de pure basiszuivel zonder toevoegingen zoals suiker en zoetstoffen.

Gebruik producten met toegevoegd suiker als uitzondering. En de keuze tussen mager, halfvolle of vol? Een kwestie van wat je lekker vindt. Het enige verschil tussen magere, halfvolle en volle soorten is het vetgehalte. Wil je minder vetten gebruiken dan zijn de magere soorten dus een betere keuze. Maar bedenk wel dat volle zuivel langer voor een gevuld gevoel in de maag zorgt. Na volle zuivel heb je dus minder snel weer trek dan na magere zuivel.

Als je geen melk lust

Lust je geen melk, dan lust je misschien wel yoghurt of kwark. Of neem in plaats ervan kaas. Dat maakt voor de meeste voedingstoffen niet zoveel uit. Misschien lust je wel melk als het is verwerkt in een drank, zoals een latte machiato, een milkshake of smoothie. Je maakt al een lekkere frisse smoothie door 200 gram zacht fruit te pureren in een blender of met de staafmixer en er 100 ml melk doorheen te mixen.

Als je geen kaas lust

Geen echte kaaskop? De voedingsstoffen uit kaas zitten ook in andere zuivelproducten, zoals melk, yoghurt of kwark. Je kunt een plak kaas vervangen door een andere portie zuivel. Dus drink een extra latte, neem een extra schaaltje yoghurt of gewoon een glas melk. Heb je al eens de zachtere soorten kaas geprobeerd, zoals mozzarella, roomkaas of een hele jonge graskaas? Misschien vind je die wel lekker! Of misschien is kaas in een gerecht wel een optie voor je: een kaassaus over bloemkool, een broccoliquiche afgetopt met brie, feta door een couscoussalade of een laag mozzarella over de lasagne.

Andere voedingsadviezen

Voor 50-plussers zijn er andere voedingsadviezen. Ben je zwanger of geef je borstvoeding? Dan gelden er ook andere adviezen.

Overzicht
© 2021 Zuivel online

Bestelling gegevens

Kunnen wij helpen?