Jongetje in het voetbaldoel met voetbal
Jongetje in het voetbaldoel met voetbal
Jongetje in het voetbaldoel met voetbal

Voedingsadvies
voor intensief
sportend kind

Hoeveel zuivel heeft een intensief sportend kind nodig?

Kinderen hebben veel voedingsstoffen nodig. Maar sport je kind ook nog eens intensief, dan is het extra belangrijk te letten op wat je kind eet. Zeker wat eiwit betreft.

Aandachtspunt eiwitten

Een uur bewegen per dag hoort erbij voor kinderen. Na gewoon een uurtje sporten heeft een kind in principe niets extra’s nodig. Maar sport je kind intensiever met langere trainingen elke dag, dan heeft je kind meer energie nodig. De voeding moet daarnaast – behalve energie – ook veel eiwit leveren. Eiwit is namelijk belangrijk voor het opbouwen en herstellen van spieren. Let vooral op momenten waarop je kind dat eiwit eet. Verspreid de eiwitten over de dag en zorg dat iedere maaltijd een portie eiwit bevat.

En vooral na een training of wedstrijd kan eiwit helpen bij het herstellen van de spieren. Zuivelproducten leveren deze eiwitten op een gemakkelijke manier.
Na een training of wedstrijd kun je je kind bijvoorbeeld een bakje yoghurt of kwark met vers fruit, een glas (karne)melk of een dubbele boterham met kaas geven. Deze voedingsmiddelen leveren veel eiwit, wat belangrijk is om te herstellen na een training. Kinderen hebben absoluut geen speciale eiwitshakes of andere eiwitsupplementen nodig.

Advies voor zuivel voor sportende kinderen

Ga uit van de aanbeveling voor de leeftijd van je kind en geef na de training 1 zuivelproduct extra. Dus 150 ml melk(product) of 1 portie kaas van 20 gram extra.

Glas melk Kaas
Voedingswaarde melk

% van de behoefte

Aanbeveling is daarom 2 porties melkproducten van 150 ml per dag.

Is je kind 9 of 10 jaar oud dan is de aanbeveling 3 porties melkproducten per dag.

*berekend aan de hand van de gemiddelde aanbevolen hoeveelheden voor jongens en meisjes van 4 tot 10 jaar.

Voedingswaarde kaas

% van de behoefte

Aanbeveling is daarom 1 plak kaas van 20 gram per dag naast de melkproducten.

 

*berekend aan de hand van de gemiddelde aanbevolen hoeveelheden voor jongens en meisjes van 4 tot 10 jaar.

eiwit 24% Gram
eiwit 21% Gram
calcium 27%
calcium 24%
vitamine B2 36%
vitamine B2 9%
vitamine B12 33%
vitamine B12 31%
1 portie melk(product) 1 plak kaas

Recept: Natuurlijke Sportshake

Stap 1: Pureer ½ banaan
Stap 2: meng deze met 50 ml sinaasappelsap en 150 ml yoghurt.

IJskoud heel lekker na een wedstrijd of zware training.

Andere voedingsadviezen

Bekijk de aanbevelingen voor kinderen in verschillende leeftijdscategorieën.

Overzicht
© 2021 Zuivel online

Bestelling gegevens

Kunnen wij helpen?