Jonge kinderen die hand in hand plezier maken
Jonge kinderen die hand in hand plezier maken
Jonge kinderen die hand in hand plezier maken

Voedingsadvies
voor kinderen
4 tot 10 jaar

Hoeveel zuivel heeft een
schoolgaand kind nodig?

Melk is een gezond product voor de meeste kinderen. Door het drinken van melk krijgt je kind op een gemakkelijke manier veel goede voedingsstoffen binnen.

Zuivel bij elke maaltijd

Tussen de 4 en 10 jaar kunnen kinderen flink groeien. Broeken worden te kort en je moet binnen een mum van tijd alweer nieuwe schoenen kopen. Allemaal tekenen dat je kind hard groeit. In deze periode heeft je kind veel voedingsstoffen nodig. Niet alleen voor de weerstand, de botten en de spieren, maar ook voor de concentratie en het leervermogen. Zuivel levert in compacte vorm flink veel voedingsstoffen. Je kunt dan vooral denken aan eiwit, calcium en B vitamines. Omdat je kind groter wordt, en het steeds groeit, is de behoefte aan deze voedingsstoffen groot. Je kind heeft daarom nu meer nodig dan toen het nog een peuter was: 2 tot 3 melkproducten en 1 plak kaas per dag.

Bijvoorbeeld bij het ontbijt, bij de lunch en als nagerecht. Maar je kunt ook tussendoor natuurlijk een keer een zuivelproduct geven. Op veel scholen is het mogelijk voor schoolmelk te kiezen. Lekker handig! Natuurlijk is er in een goede voeding voor kinderen ruimte voor een product als vla, chocolademelk of drinkyoghurt. Maar het blijft belangrijk je kind vooral zuivelproducten aan te bieden zonder toegevoegde suikers. Dat is beter voor het gebit en beter voor het gewicht van je kind.

Over schoolmelk

De aanbeveling voor zuivel voor kinderen van 4 tot 10 jaar

Voor kinderen vanaf 4 tot en met 8 jaar is de aanbeveling 2 porties melkproducten van 150 ml en 1 plak kaas van 20 gram per dag. Is je kind 9 of 10 jaar oud dan is de aanbeveling 3 porties melkproducten per dag. Gebruikt je kind dit elke dag dan krijgt je kind al bijna een groot deel binnen wat het aan eiwit, calcium, vitamines B2 en B12 nodig heeft (zie hierboven). Dat is mooi meegenomen.

Glas melk Kaas
Voedingswaarde melk

% van de behoefte

Aanbeveling is daarom 2 porties melkproducten van 150 ml per dag.

Is je kind 9 of 10 jaar oud dan is de aanbeveling 3 porties melkproducten per dag.

*berekend aan de hand van de gemiddelde aanbevolen hoeveelheden voor jongens en meisjes van 4 tot 10 jaar.

Voedingswaarde kaas

% van de behoefte

Aanbeveling is daarom 1 plak kaas van 20 gram per dag naast de melkproducten.

 

*berekend aan de hand van de gemiddelde aanbevolen hoeveelheden voor jongens en meisjes van 4 tot 10 jaar.

eiwit 24%
eiwit 21%
calcium 27%
calcium 24%
vitamine B2 36%
vitamine B2 9%
vitamine B12 33%
vitamine B12 31%
1 portie melk(product) 1 plak kaas

Als je kind geen melk lust

Kinderen die geen melk lusten, vinden vaak wel een wat zuurder melkproduct lekker. Er zijn tal van mogelijkheden: van karnemelk tot yoghurt en van kefir tot kwark. Probeer wat je kind wel lekker vindt. Probeer ook eens thee met melk of opgeschuimde melk met wat cacaopoeder (kindercappuccino). Misschien is dat wel iets voor je kind. Je kunt melk ook verwerken in maaltijden.

Denk aan havermoutpap of pap van ontbijtgranen in de ochtend, melk verwerkt in pannenkoeken, in puree of sausjes. En de meeste kinderen kun je wel warm maken voor een toetje van zuivel. Wil het die melkproducten echt niet, bedenk dan dat kaas ook dezelfde voedingsstoffen levert. Een plak kaas staat gelijk aan een portie melkproducten.

Als je kind geen kaas lust

Wil je kind geen kaas eten? Heb je al eens tosti’s geprobeerd, de meeste kinderen zijn daar dol op. Of leg de kaas niet op brood, maar geef het er in blokjes bij. Voor veel kinderen is het juist de combinatie met brood die tegenstaat. Kaas kun je ook verwerken in de maaltijd: in blokjes in salades, over de pasta of in quiches. En bedenk dat de voedingsstoffen uit kaas ook in andere zuivelproducten zitten, zoals melk, yoghurt of kwark. Je kunt een plak kaas daarom vervangen door een andere portie zuivel. Geef dan dus een extra bekertje melk of een extra schaaltje yoghurt. En heb je al eens de wat zachtere soorten kaas zoals mozzarella, roomkaas of een hele jonge graskaas geprobeerd?

Recept: Appel-Havermout

Kook 4 eetlepels havemout in 150 ml melk tot papdikte. Bak ondertussen in een koekenpan een halve appel in blokjes een paar minuten in 1 eetlepel boter. Doe de pap in een kommetje, leg de gebakken appel erop, strooi er 1 eetlepel rozijnen over en bestrooi met wat kaneel. Serveer eventueel met wat honing.

Andere voedingsadviezen

Is je kind ouder of jonger? Of sport je kind veel? Dan gelden andere aanbevelingen.

Overzicht
© 2021 Zuivel online

Bestelling gegevens

Kunnen wij helpen?