Toegevoegde suiker in zuivel, hoe zit dat?

Toegevoegde suiker in zuivel, hoe zit dat?

Een gezond voedingspatroon is belangrijk. Probeer daarom toegevoegde suikers te vermijden. Ook als je in de supermarkt speurt naar toetjes en andere zuivel zonder suiker. Maar waar moet je dan op letten?

Lactose: natuurlijke suiker in zuivel

Melk bevat van nature suiker, genaamd lactose. En die komt in vrijwel alle zuivelproducten voor. Lactose wordt in je darmen afgebroken tot glucose. Deze stof wordt opgenomen in je bloed, zodat je lichaam het kan gebruiken als energie.

Suikervrij leven?

Suikers zijn koolhydraten en die zijn net als eiwit en vet een voedingsstof. Je lichaam heeft die suikers nodig om energiek te blijven. Zelf als je gezond eet, krijg je suikers binnen. Ze zitten in fruit, granen, sommige groentes en dus ook zuivel. Daarom is suikervrij eten in de praktijk ook eigenlijk niet mogelijk.

Suikers zijn dus niet per definitie slecht voor je. Zeker niet in de hoeveelheden zoals ze zitten in zuivelproducten zonder toevoegingen zoals melk, yoghurt, kwark en kaas. Magere en halfvolle zuivelproducten staan in de Schijf van Vijf.

Zuivel met toegevoegde suikers?

Toch zijn er ook veel zuivelproducten met toegevoegde suikers, zoals toetjes, pudding, mousse, vla en zuiveldrinks. Deze producten leveren vaak wel een bijdrage aan je dagelijks hoeveelheid toegevoegde suikers. Als je die af en toe neemt, is dat niet meteen het einde van de wereld. Maar die producten passen eigenlijk niet in een gezond voedingspatroon. Daarom kun je ze beter slechts heel af en toe gebruiken als je je wilt houden aan de richtlijnen uit de schijf van vijf van het Voedingscentrum.

Bron: The Daily Milk

© 2021 Zuivel online

Bestelling gegevens

Kunnen wij helpen?