Vrouw met glas melk
Vrouw met glas melk
Vrouw met glas melk

Zuivel is gezond

Informatie voor je spreekbeurt over ‘Zuivel is gezond’

Schijf van Vijf

Hoe weet je of datgene wat je eet ook wel gezond voor je is. De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum helpt je daarbij. Het Voedingscentrum is een organisatie die aan mensen advies geeft over gezond eten. In de vijf vakken zie je welke producten goed voor je zijn.

Dit zijn de vijf vakken uit de Schijf van Vijf:

  • Groente en fruit
  • Smeer- en bereidingsvetten
  • Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  • Brood, graanproducten en aardappelen
  • Dranken

Het is belangrijk om verschillende soorten voedingsstoffen binnen te krijgen. Als je elke dag producten eet uit de vijf vakken, weet je zeker dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Halfvolle en magere zuivel zit ook in de Schijf van Vijf. Zoals halfvolle en magere melk, karnemelk en yoghurt, maar ook 30+ kaas.

Wat zit er in zuivel?

Zuivel is een bron van belangrijke voedingsstoffen voor je lichaam. In zuivel zitten bijvoorbeeld:

  • Vitamine B2 en B12
  • Eiwitten
  • Mineralen: calcium, fosfor en zink

Vitamine B2 is goed voor je huid en vitamine B12 is goed voor je bloed. Eiwitten zijn goed voor je botten én voor je spieren. De mineralen calcium en fosfor zijn goed voor je botten en tanden.

Met drie glazen melk krijg je net zoveel calcium binnen als wanneer je 1,3 kilogram broccoli zou eten. Dan ben je wel even bezig!

Hoeveel zuivel heb je per dag nodig?

Het Voedingscentrum adviseert kinderen van 8 tot 10 jaar elke dag 2 tot 3 porties halfvolle of magere zuivel. Bijvoorbeeld magere melk en karnemelk of halfvolle yoghurt. Daarnaast kun je een plak 30+ kaas (20 gram) per dag op je brood eten.

Ook in shakes en smoothies zit vaak zuivel. Een shake maak je met fruit en melk en in een smoothie doe je yoghurt. Kies voor de halfvolle of magere variant.

Sommige mensen zijn allergisch voor stofjes in de melk. Zorg er dan voor dat je de voedingsstoffen uit gewone melk op een andere manier binnenkrijgt. Eet dan bijvoorbeeld vette vis, spinazie, broccoli en eieren of neem sojadrink.

Voorkom verspilling!

Op elk pak melk, yoghurt of vla staat een THT datum. Dat is een afkorting van Tenminste Houdbaar Tot. Die datum geeft aan tot wanneer de inhoud van het pak nog zeker goed is.

Oordeel zelf en kijk, ruik en proef eerst! Om verspilling te voorkomen bewaar je zuivel in de koelkast. En is het pak yoghurt bijna op? Knijp het pak dan helemaal uit tot de laatste druppel!

© 2021 Zuivel online

Bestelling gegevens

Kunnen wij helpen?