Deel dit artikel:

Promotie

Kaas was door de jaren heen regelmatig te bewonderen in (TV-)reclames. Hieronder vind je twee reclamecampagnes die het eten van kaas moesten stimuleren.

Kaas uit het vuistje

In de collectieve reclame voor kaas werden naast de klassieke kaas op de boterham ook andere vormen van kaasgebruik aangeprezen. Zoals kaas uit het vuistje, een term die in 1963 werd bedacht door creatieve reclamemakers. De term vond snel ingang, ook in de Van Dale, het woordenboek van de Nederlandse taal. Na twee jaar verklaarde 60 procent van de Nederlanders dat ze deze slogan kenden.

Na de eerste buitenlandse vakanties en de introductie van de Zuid-Europese keuken was kaas over de macaroni of kaas in de salade of de soep niet gek meer. Het Zuivelbureau moedigde die nieuwe vorm van kaasgebruik aan met advertentiecampagnes, kookboekjes en kooklessen in Zuivelkeukens.

Het kaasmeisje/ Frau Antje

Bij de promotie-activiteiten voor kaas in het buitenland maakte het Zuivelbureau vanaf 1954 gebruik van het kaasmeisje. De affi­che-ontwer­per Donald Brun uit Zwitserland schiep een logo dat bij alle promotie-activiteiten kon worden toegepast. Vervolgens werden echte meisjes aangekleed in de kleuren van het logo.

In Duitsland werd ze bekend als Frau Antje. Ze kreeg die naam omdat het Zuivelbureau haar vanaf 1961 ging inzetten in televisiecommercials. Antje was een naam die zowel Duits als Nederlands klonk. Frau Antje werd een bekend fenomeen doordat zij in alle reclame voorkwam en zich ook in levende lijve manifesteerde bij belangrijke evenementen. Ze ging op de foto met veel bekende politici, artiesten en sporters. Frau Antje is in Duitsland nog steeds heel bekend. Zo heeft zij haar eigen belegen Goudse kaas, Frau Antje Pikantje en wordt onder de naam Frau Antje Beste Butter ook boter verkocht in de Duitse supermarkten. Wil je meer weten over Frau Antje, kijk dan hier op haar website.