Deel dit artikel:

Eiwit

Zuivel zit boordevol eiwitten. Melkproducten en kaas leveren zeker een kwart van alle eiwitten die je op een dag binnenkrijgt. En juist de eiwitten uit zuivel zijn heel bruikbaar voor het lichaam. Het zijn namelijk eiwitten van een hoge kwaliteit, dat wil zeggen dat het lichaam deze eiwitten beter kan opnemen.

Hoeveel eiwit in zit er in zuivel?

 Zuivelproduct Eiwit (in grammen)
1 glas melk (150 ml) 5
1 schaaltje yoghurt (150 ml) 6
1 schaaltje kwark (150 ml) 17
1 plak kaas (20 gram) 5
10 gram boter 0

Eiwit en je spieren

Je lichaam, vooral je spieren, bestaat uit eiwitten. Om die spieren in optimale conditie te houden, heeft je lichaam bouwstoffen nodig. Die bouwstoffen zijn eiwitten uit de voeding. Vooral eiwitten van dierlijke oorsprong kunnen heel goed gebruikt worden voor de opbouw van de spieren. Zuivel is daarom een goede eiwitbron voor het lichaam.

En eiwitten doen meer!

Eiwitten zijn als bouwstof op meer plekken in het lichaam nodig. Zo zijn eiwitten noodzakelijk voor de opbouw en werking van hormonen, enzymen en afweerstoffen.

Wist je dat?

  • Eiwitten een goede verzadiging geven. Na een eiwitrijke maaltijd heb je minder snel weer honger.
  • Eiwitten ook in vlees, vis, eieren, peulvruchten en noten zitten.